Дистрибуцията и логистиката са едни от най-важните аспекти за всеки бизнес, които осигуряват преноса на стоки или услуги от компанията до клиента. Липсата на добре организирани дистрибуционни услуги и канали в маркетинговата стратегия може да влоши резултатите и да намали приходите на фирмата, както и да остави лошо впечатление у потребителите.
Дистрибуцията е важна и съществена част от всеки бизнес, но тъй като е широкообхватна тема, тя се разделя на няколко подвида. В днешната статия ще се спрем по-подробно на селективната дистрибуция, нейната същност, предимства и недостатъци. Ако смятате, че тя би била подходящ вариант за развитие и подобряване на маркетинговата стратегия на вашата компания, останете с нас!
Същност на селективната дистрибуция
Акценти
- Същност на селективната дистрибуция
- Предимства на селективната дистрибуция
- Има ли недостатъци селективната дистрибуция?
- Защо селективната дистрибуция е важна за бизнеса?
- Съществуват ли законови ограничения за търговците или дистрибуторите при селективната дистрибуция?
- Доверете се на сигурни логистични услуги от bERS
Селективната дистрибуция предоставя на доставчика възможност сам да избере дистрибутори, които да изпълняват определени от него критерии, съответстващи на бизнес целите и естеството на бранда. Накратко, селективната дистрибуторска система се осъществява чрез избрани посредници и позволява на по-луксозните стоки да запазят статута си на такива. А това несъмнено се налага поради все по-бързото и лесно разпространение на всички стоки посредством Интернет в световен мащаб. От тази възможност обикновено се възползват производители на по-скъпи дрехи, високи технологии или козметика. Обичайно методът се прилага при по-луксозните и не толкова масови марки, които предлагат своите стоки само на определени места. По този начин се избягва масовия достъп до продуктите и се повишава техният “premium” статус.
Изборът на посредник зависи изцяло от собствениците на бизнеса. По лична преценка те могат да изберат кои да бъдат обектите, в които стоките им се предлагат, как да изглеждат, къде да се намират, какви критерии да изпълняват и т.н. Това е и един от най-достъпните начини да се запазят луксозният имидж и ексклузивният характер на марката, застрашени от бързите темпове на растеж и развитие на онлайн търговията.
Предимства на селективната дистрибуция
Селективната дистрибуция придобива все по-голяма популярност, тъй като производителите на луксозни стоки усещат, че продуктите им са застрашени от бързото развитие и разпространение на пазаруването в Интернет. Сред основните предимства, които този дистрибуционен метод предлага, са следните:
- Запазване на уникалния характер на бранда – Ексклузивността на стоките се запазва, когато не се предлага масов достъп;
- Поддържане на имидж – Когато производителят подбира своите дистрибутори така, че да изпълняват определени и избрани от него критерии, които отговарят и на самия бранд, със сигурност се запазва имиджът и правилната представа за марката. Селективната дистрибуция е лесен начин за контрол и управление на тези аспекти, които са неуправляеми при по-голяма масовост на предлагане;
- По-малък риск – Ограниченият брой посредници и лица, участващи в селективната дистрибуция, предлага и по-малък риск от грешки в комуникацията. Освен това се осигурява и постоянен контакт с дистрибутора, като производителят е информиран за всичко случващо се на територията на обекта – брой продажби, промоции, ниво на обслужване и т.н.;
- Намаляване на конкуренцията;
- По-малки разходи – Обикновено се поддържа ограничена складова наличност и търговска площ, което предполага и по-малки разходи;
- Възможност за по-големи печалби – Концентрирайки усилията си в целенасочена продажбена политика и в избраните от производителя обекти, се елиминира опасността от загуба на средства, които биха се използвали за осигуряване на масов достъп до продукта. Така се осигуряват по-големи печалби с по-малки загуби и по-добър контрол върху имиджа на бранда;
Възможност за по-точен анализ на целевите потребители, по-голяма печалба с по-концентрирани усилия и пълен контрол върху изискванията спрямо продажбените обекти (търговската квалификация) и персонала, както и пред- и следпродажбеното облужване.
Има ли недостатъци селективната дистрибуция?
Определено недостатъците на селективната дистрибуция са много по-малко на брой в сравнение с предимствата. Основните от тях са следните:
- Ако марката е нова, а не вече съществуваща и наложила се на пазара, по-малките ѝ капацитети и възможности, съчетани с ограничения брой обекти, предлагащи продуктите ѝ, могат да донесат по-малки печалби;
- Дистрибуционни проблеми – Когато стоките се предлагат само в ограничен брой магазини и се случи някакъв дистрибуционен проблем или забавяне, това може да нанесе сравнително големи загуби за бизнеса;
- Разлика в цените – В зависимост от държавата, разположението и вида на магазина, продуктите на една и съща марка могат да имат различна цена;
- Понякога ограничената дистрибуционна мрежа може да бъде не предимство, а недостатък поради контролирания, но по-малък обхват на действие.
Защо селективната дистрибуция е важна за бизнеса?
Както виждате, предимствата на селективната дистрибуция са много повече от недостатъците. Това обаче строго зависи от естеството на бизнеса. Предварително трябва да сте запознати с принципа на действие на този вид дистрибуционна политика, за да бъдете сигурни, че ще работи за вас. Залагайки на селективната дистрибуция, вие получавате:
- Пълен контрол върху дистрибуторите и търговските обекти относно тяхното разположение, външен вид, персонал, промоции, продажби, предпродажбено и следпродажбено обслужване, както и върху имиджа на бранда;
- Запазен ексклузивен характер на продуктите поради ограничаването на масовия достъп до стоките ви;
- Възможност да концентрирате усилията си не върху масово дистрибутиране на стоките, а върху конкретен и целенасочен дистрибутор, което да ви донесе повече печалби с по-малко разходи;
- Достъп до по-точни данни за пазара и анализи на продажбите;
- Намален дял на разходите.
Съществуват ли законови ограничения за търговците или дистрибуторите при селективната дистрибуция?
За да се възползвате максимално от всички гореизброени предимства на селективната дистрибуция, е добре да бъдете запознати със законите, които определят обхвата ѝ на действие. За ваше улеснение, ние, от bERS, ще ви представим основните аспекти, с които трябва да се съобразите при включване на селективната дистрибуция към вашия бизнес!
- Както физическият магазин, така доставчикът може да има определени изисквания и стандарти относно предлагането на стоки в Интернет;
- Търговците на едро могат да бъдат ограничени на кого да препродават стоките, но не могат да бъдат ограничавани относно потребителите или представителите по продажби, които оперират от името на потребителите, на които продават;
- Възможно е да се наложат ограничения и върху местоположението на търговските обекти, определени от търговеца, а ако той е подвижен, могат да се зададат области на действие;
- На кръстосаните доставки между различни дистрибутори в една и съща система за селективна дистрибуция не могат да се наложат забрани;
- Селективната дистрибуция често е обвързана с неконкурентно задължение, т.е. търговците да не препродават продукти на конкуренти.
Изключително важно е да се запознаете и да следвате законовите разпоредби, за да може да се възползвате правилно от удобствата на селективната дистрибуция. А ние, от bERS, сме насреща, за да ви помогнем да го направите!
Доверете се на сигурни логистични услуги от bERS
Вече знаете колко важна е дистрибуцията за развитието на всеки един бизнес. Чрез добре изградената дистрибуционна мрежа и бързата доставка на стоки и услуги до клиента, вие осигурявате добро потребителско преживяване и запазвате имиджа на своята компания. Правилният избор на логистичен партньор е от огромно значение, особено ако държите на ексклузивния характер на своите продукти и искате да предложите добро обслужване на клиентите си.
Доверявайки се на компания, предлагаща пълен набор от логистични услуги (управление, складиране, дистрибуция), като bERS, вие получавате всичко необходимо за вашия бизнес, и то с добавена стойност! Може да бъдете сигурни, че поверявате тази трудна и важна част от вашата дейност в ръцете на сигурен партньор с дългогодишен опит в сферата! По този начин ще имате достатъчно време, за да се фокусирате върху разширяване обхвата на вашия бизнес, докато ние, от bERS, ще се погрижим за всичко останало изцяло спрямо вашите логистични изисквания и представи. А най-сигурният сигнал за успешното партньорство ще бъдат повишените бизнес резултати и чувството за сигурност!