Много често думите „спедиция” и „логистика” се използват неправилно в езика ни. Двата термина се бъркат и заменят погрешно един с друг. В същината си значението им е различно и много просто за запомняне. В следващите редове ще се постараем да обясним на достъпен език каква е разликата между двете, както и какви са основните характеристики на двете занимания. В края на статията ще Ви дадем и практични съвети при избор на своята първа фирма за спедиция и/или логистика.
Спедицията е услуга, която управлява транспортирането на товари от начална до крайна точка. Думата дава по-общо значение на самото действие, докато “спедитор” посочва извършителя на услугата – фирма или лице. Спедиторска фирма може да бъде самата компания, извършваща превоза, както и такава, която използва външен ресурс и организира процеса. Понякога спедиторите работят с партньорска мрежа от логистични фирми, с помощта на които извършват практически транспортирането. Освен това, те имат ясно определени маршрути за движение и разпространение.
Спедицията може да бъде класифицирана като:
- Национална
- Международна
- По суша
- По вода
- По въздух
- Комбиниран превоз
Характерът на услугата се определя от типа превозно средство и стока, бюджета, срока на изпълнение и други специални изисквания. Превозните средства по суша включват камиони, тирове, бусове и влакове. При транспорт по вода се използват кораби, поради големия капацитет за складиране и изгодни условия. По суша спедицията се случва чрез самолет, като този вариант е по-скъп и за предпочитане при стоки с ограничен срок на годност или скорошен краен срок. Комбинираните превози обикновено имат отношение с превоза по въздух.
Независимо от методите, крайната цел на спедицията е товарът да пристигне в уречения час, в отлично състояние. За да бъде това обезпечено, клиентите сключват ясни договори със спедиторски компании по свой избор. Извършителят поема и отговорности по отношение на документация и други нужни данни, които следва да бъдат представени пред органите на реда. Таксите за свършена работа включват разтоварване, подготовка на документация, превоз на товарителница, междинно разтоварване и товарене, освобождаване и още.
Всяка от държавите по света има своя политика по отношение на работата с външни и национални спедитори. Затова е важно да работите с фирма за спедиция, която има опит в сферата, като маршрутът се определя спрямо крайната точка и най-логичния начин за доставяне до нея. Все пак, има някои стандартни условия за спедиция, които са универсални за цял свят.
Какво е логистика – значение
Логистиката засяга, планира, изпълнява и отговаря за всички процеси, които следва да бъдат извършени, за да бъде изпълнена една голяма оперативна цел. Управлението може да засяга хора, материали, енергия, капитал, услуги или други ресурси. Задачата на логистиката е да организира и извърши процесите по оптимално най-добрият начин, удовлетворяващ нуждите на възложителя.
По отношение на транспорта логистиката се занимава с всички ресурси и действия, нужни за достигане до крайната точка. Това може да включва:
- Управление на ресурси
- Приемане на поръчки
- Производство
- Опаковане
- Работа с документация
- Управление на инвентар
- Складиране
- Охраняване
- Транспортиране и логистични услуги
Логистични фирми имат база от превозни средства, с помощта на които извършват целия физически процес за доставяне в краен срок. Обикновено те специализират в логистика на определен тип стоки, който е тясно свързан с типа превозни средства, с които разполагат.
Най-важното за логистиката е да използва всички свои ресурси, за да извърши желаното действие качествено, при минимални разходи. Това означава, че е нужно изпълнителите да имат широки познания за пазара, предизвикателствата в него, конкурентите, цените, както и актуална информация за различните маршрути и изисквания на съответните транспортни линии. Сериозно предимство е и членуването в различни международни асоциации на транспортните фирми, което осигурява преференциални условия и допълнителна подкрепа при изпадане в непредвидени ситуации.
Сред основните задачи на логистиката се нареждат и постигане на високо ниво на потребителска удовлетвореност и обслужване, доставка в срок, поддръжка на наличности и още. Тези фактори са пряко свързани с имиджа на компаниите, които са доверили важна част от своя бизнес на съответната логистична компания или спедитор.
Спедиция и логистика – Как да изберем?
И двата типа услуги – спедиция и логистика, са добри, когато се извършват от специалисти с опит и предлагат услуги, отговарящи на Вашите изисквания и бюджет. Договарянето на условия е една от най-важните части при избора на партньор. След като се запознахме с основните разлики между двата термина, е време да уточним и някои важни моменти, които не бива да изпускате при стартиране на професионални отношения.
Най-важното при избор на спедиторска или логистична фирма, е да следите за качеството на услугите и опита в бранша. Освен това, Ви съветваме да сравнявате различните изпълнители на спедиция и логистика по следните параметри:
✔️ Регламентирана дейност
✔️ Опит в бранша
✔️ Спазване на крайни срокове
✔️ Партньорства с големи фирми и международни транспортни асоциации
✔️ Опция за складиране на специални стоки
✔️ Специални помещения
✔️ Изгодни условия и ясни клаузи в договора
✔️ Добри цени спрямо условията
В случай, че разполагате със собствен бизнес и търсите най-изгодния вариант за доставка до своите клиенти, то Ви препоръчваме да се обърнете към компании, извършващи фулфилмънт услуги. Този тип фирми ще се заемат с цялостното обслужване на Вашите заявки и ще Ви обгрижат от момента на получаване на заявката, до пристигането на пратката до крайния клиент. Фулфилмънт компаниите са най-съвременният и изгоден партньор за всеки бизнес, независимо дали той разполага с физически обект или оперира само онлайн. Те поемат цялата отговорност по доставките и Ви дават най-ценното – свободно време за развитие и творчество.
Преди да направите своя избор за партньор в спедицията и логистиката, съветваме да отделите време за подробно проучване и сравнителен анализ на възможностите на пазара. Доставката и наличността на продукти във Вашия инвентар е от изключително значение за клиентите и тяхното желание да закупят. Постарайте се да вземете информирано решение и не правете компромиси по отношение на качеството.